Inne

Inne logo

herinneren - beleven - beminnen

Weblog

Anders gezond leven

De afgelopen jaren staan in kranten, tijdschriften en boeken steeds nieuwe voedingsadviezen. Meestal gebaseerd op resultaten van wetenschappelijk onderzoek. Het is een omvangrijke taak geworden om alles in de gaten te houden en in te passen in wat je al weet en doet: omega 3-6-9, voedingssupplementen, tomatenpuree, kurkuma, stevia ... In de media volgen kookprogramma’s en dieetgoeroes elkaar in rap tempo op.

Het blijkt niet te doen om met alle tips en nieuwigheden rekening te houden. Iedere keer is ‘gezond’ weer anders. Een bepaalde onverschilligheid had zich van mij meester gemaakt. Ik deed steeds wat mij 'het beste' leek.... en dat lukte eigenlijk niet, want ijkpunten waren gaan wiebelen.

Schimmel in het spijsverteringskanaal
Vorig jaar rond deze tijd had ik ineens en onverklaarbaar, een plek op mijn tong. Ik schrok er nogal van. Al jaren veel aandacht besteed aan gezond eten. Blijkbaar was de manier waarop ik at niet gezond genoeg. Het verwarde me. Ik had dertig jaar ervaring met biologisch, macrobiotisch en vegetarisch koken. En nu dus dit.

Naar de dokter. ‘Ik kom niet voor een oplossing, ik wil alleen weten wat het is’, zei ik. Dat werd gelukkig serieus genomen. Het was zo te zien niet kwaadaardig, maar een schimmel. ‘Kom over een paar weken maar terug als het nog niet over is.’

Een paar weken? Dit zou niet zo snel op een natuurlijke manier weggaan. De schimmel op mijn tong leek mij een zichtbaar signaal van het hele spijsverteringssysteem. Dat betekent dat ik niet kan 'wachten' tot het over is. Er moeten door mij werkelijk stappen gezet worden om er vanaf te komen. Daar heb ik wel een paar maanden voor nodig, in plaats van een paar weken. Als het niet lukt kom ik wel terug, dacht ik.

Ik had nog geen idee van wat me te doen stond, maar ik heb in zulke situaties altijd vertrouwen in ‘iets’ dat mij naar de oplossing gaat leiden. Misschien is het ‘toeval’, de intuïtie, mijn ziel, God, het Veld, of het ‘aansturingspunt’, zoals ik gisteren las in de nieuwsbrief van ‘De Zuil’. Er blijkt altijd een antwoord te komen als ik een wezenlijke vraag heb. Dus ogen en oren goed openhouden en vertrouwen op ongewone, plotselinge invallen of neigingen. Intussen zocht ik informatie over schimmel en candida, en verdiepte me in oplossingsmogelijkheden.

Kou- en ademtraining
De draad van het nieuwe spoor kreeg ik te pakken op 19 april 2011. Die avond was er de uitzending van Een Vandaag over Wim Hof, ook wel bekend als ‘the Iceman’. Hij liet zich door onderzoekers van het Radboud in Nijmegen inspuiten met bacteriën, om aan te tonen dat wij mensen kunnen leren ons immuunsysteem te beheren.

Mijn hele wezen voelde zich gegrepen. Hier moest ik meer van weten! Ik lachte om mezelf dat ik me inliet met een attractie als the Iceman. Maar ik herken het wanneer ‘iets’ me het spoor wijst. Blind vertrouwen is dan nodig, hoe gek het ook lijkt. Is het niet juist het 'vreemde' dat ons op andere sporen kan brengen? Op internet vond ik dat Wim Hof in mei een dagworkshop zou geven. Direct per email aangemeld.

Al binnen enkele uren kreeg ik een emailreactie met de instructie me dagelijks koud te douchen ter voorbereiding op de workshop. Wat een schrik: onder de koude douche! Ik kan niet tegen kou, dacht ik altijd. Dat moest ik maar gauw uit mijn hoofd zetten, als het nodig was dit spoor te volgen. Ik wilde op deze man vertrouwen, dus onder het koude water met alle moed die ik in me had.

De wijze waarop Wim ademt terwijl hij wordt ingespoten was me tijdens de uitzending opgevallen. Die ademhaling bleek ik nodig te hebben om in het koude water te kunnen stappen. Hij heeft een kalmerende werking op het lichaam. Het hielp enorm. Ik gebruik het nog elke ochtend om mijn lichaam te kalmeren wanneer ik het in contact breng met het koude water. Zelfs in de winter is het gelukt dagelijks onverwarmd water te gebruiken.(lees hier meer over dit avontuur)

Stoppen met het voeden van schimmels
Een volgende stap lag voor de hand: om de schimmels te ontmoedigen zich in mij te vestigen, moest ik ophouden ze te voeden. Ik stopte met alle soorten suikers en werd terughoudend met produkten die gemakkelijk door het lichaam worden omgezet in suiker, zoals tarwe. Doordat ik dat deed ontdekte ik dat het achterwege laten van brood ook de soms onhoudbare drang om te snoepen verdween.

Reiniging van het spijsverteringssysteem
De derde stap werd me aangereikt door vrouwen die enthousiast waren over het effect van het volgen van de instructies in het boek ‘De ongelooflijke lever- en galblaaszuivering’van Andreas Moritz, een protocol om de lever en galblaas te reinigen van stenen. Sinds februari doe ik elke maand de reinigingskuur.


Samenvatting van wat voor mij goed werkt

Om lichaam en immuunsysteem te versterken
- bewust blootstellen aan kou
- zuurstofverzadiging van het bloed door intens ademhalen
- lichaamsbeweging
- minimaal anderhalve liter zuiver water omdat alleen dit het optimale vermogen heeft afvalstoffen uit de cellen af te voeren

Om het spijsverteringssysteem te bevrijden van schimmels
- suikervrij, dus ook geen ahornsiroop, maltstroop, honing, heel weinig zoet fruit(sap)
- geen brood, en eigenlijk helemaal geen tarweprodukten, dus ook geen pasta's
- gistvrij
- ik weet niet of het terecht is, maar ik mijd ook paddestoelen

Om het spijsverteringssysteem te reinigen
- maandelijks lever- en galblaasreiniging (6 tot 12 keer)
- darmspoelingen (klisma's en hoge darmspoelingen)
- dierlijke eiwitten vermijden
- gebroken lijnzaad
- geneeskrachtige aarde (luvos)
- waiora

Om met de spijsvertering samen te werken
- drinken tot 30 minuten voor een maaltijd en pas weer 2 uur na de maaltijd
- halve porties
- sober en eenvoudig, dus geen complexe samenstellingen
- genieten van het eten
- rustig en aandachtig het voedsel fijnmalen, inspeekselen
- na 20:00 uur niet meer eten
- eventueel probiotica om de spijsvertering te ondersteunen


De praktijk van alledag

WATER 's Morgens beginnen met 2 glazen lauw water. Gedurende de dag 1,5 tot 2 liter lauw water.
GROENTEN De maaltijden bestaan voor het grootste deel uit groenten. Die zijn basenvormend. Zo min mogelijk in olie gefruit, dus vooral rauw, geblancheerd, gestoomd, gekookt.
OLIE dagelijks een eetlepel onverwarmde hoge kwaliteit olie (van olijven, koolzaad, lijnzaad, sesamzaad, zonnebloem)
ZOUT zoutarm, maar soms heb ik behoefte aan wat extra zout.

3 hoofdmaaltijden:

1 hoofdmaaltijd pap
De basis bestaat uit havermout met sojamelk. Je kunt hierop variëren door mee te koken: amandelmeel, kokosmeel, sesamzaad, pompoenpitten, zonnebloempitten, walnoten, hazelnoten, amandelen, wilde abrikoos, rozijnen, kaneel, natuurlijke vanille, steranijs, kardemom

1 maaltijd graan (gierst, boekweit, quinoa, rogge, haver, af en toe rijst), eiwitten (tofu, tempeh of peulvruchten), groenten (zoveel mogelijk verschillende) en zeewier (bv nori, wakame, kombu) en eventueel gemalen geroosterd sesamzaad.

1 maaltijd soep of salade
Soep maak ik met gistvrije bouillon van Healthy Planet (www.udea.nl), of tamari of miso van Manna (www.natudis.nl).
Feta vervang ik door Tofu Olive van Taifun (www.taifun-tofu.com)
Soms eet ik er rijstwafels bij, besmeerd met een tofu- of groentensmeersel (bv Creamy Smooth van Tofutti)

Maximaal 2 keer een tussendoortje

Er valt te kiezen uit fruit, biologische maïstortilla’s, bruine rijstcrackers van TerraSana, rauwe noten, geroosterde zonnebloempitten gezouten met tamari, rijstwafel met notenpasta

O ja, rest mij je nog te vertellen dat ik een of twee keer per week iets eet wat niet in het belang is van mijn spijsvertering, maar wel van het vrije genieten. Ik hou van een goed stuk appelgebak. De beste vind ik bij Central in Gouda op de Markt. Daar drink ik graag een kop cappucino bij, met suiker.

De hierboven weergegeven informatie is slechts een weergave van de zoektocht ten behoeve van mijn eigen welzijn. Deze informatie is niet bedoeld als advies.